De gezichten en verhalen van de mensen achter Het Stemlokaal:
Organisatie: Relinde Nefkens, Wilbert van Els, Willem Leyh, Ynne Claassen
Relinde Nefkens
Muziek is in mijn leven alom tegenwoordig. Mijn ouders waren enthousiaste amateurs en wij kregen veel mee. In mijn studie muziekwetenschap kwam dat van pas. Ik maakte kennis met de wereld van opera, eigentijdse muziek, wereldmuziek en jazz. Ik zong in de Schola Cantorum bij Jan Boogaarts en raakte verzeild in allerlei projecten en koren.
Pas vrij laat besloot ik mijn zingen serieuzer aan te pakken. Ik nam les bij Hetty Gehring en Carolien Drewes, volgde zomercursussen bij Hester Noyon en Orfeas John Munsey. Dankzij deze professionals kwam ik niet alleen technisch vooruit, maar werd ik mij steeds bewuster welke keuzes muziek en tekst van een zanger vragen. Hoe meer je je bewust wordt, des te beter vertel je je verhaal, zowel muzikaal als emotioneel. Door deze verdieping wordt het genieten van muziek nog intenser en de zoektocht naar de juiste interpretatie nog boeiender.
De laatste fase: uitvoeren voor een publiek, is o zo belangrijk. Want dan pas komen alle elementen samen. Ik was dan ook snel te porren om mee te werken aan Het Stemlokaal!
Willem Leyh
Tijdens mijn studententijd ben ik begonnen met zingen bij Annelies van Gerven. Behalve de individuele lessen bij Annelies ging ik ook deelnemen aan wat toen nog Opera-& Musicalklas heette en die alweer vele jaren bekend staat onder de naam Het Zangtheater. Hierin mag ik o.l.v. Annelies en Marjan van Gerven, samen met ca. 33 andere enthousiaste deelnemers, jaarlijks toewerken naar een volwaardige theaterproductie, waarin zang de boventoon voert en de verhaallijn als kapstok dient om een volgend muziekstuk in te luiden. Varierend van klassieke (koor)stukken tot Nederlandstalige kleinkunst, musical, Franse chansons, pop etcetera.
Sinds enige jaren heb ik zangles bij Hetty Gehring. Via Hetty maakte ik kennis met Het Stemlokaal. Eerst als deelnemer, inmiddels ook als bestuurslid. Het is elke keer weer een feest om met het team vrijwilligers een open podium neer te zetten. Dat we daarin slagen blijkt wel uit het feit dat deelnemers graag terugkomen om nieuw repertoire te zingen en er steeds nieuwe deelnemers en toehoorders bijkomen. Telkens weer een veilige, aandachtige omgeving voor de deelnemend zangers (en gastpianisten) bieden, beschouw ik als mijn (onze) belangrijkste missie.
Wilbert van Els
Ik ben al vroeg met zingen begonnen, als jongenssopraan in een Almelo’s kerkkoor, en al groeiend alle stemsoorten doorlopen. In Utrecht heb ik mijn muzikale opvoeding in het USKO genoten, waar anders. Nog veel andere koren volgden, o.a. Umbellifera en Venus en nu het octet Achtplus en sextet Maat41
Op dit moment heb ik zangles bij Hetty Gehring. Op zangles werk je meestal aan solostukken, en ik vind het zonde dat je, nadat je zo’n lied onder de knie hebt, weer met een ander begint zonder dat je aan anderen laat horen wat je bereikt hebt, hoogstens eens op een leerlingenavond. Daarom was ik ook meteen te porren voor het idee van Hetty om mee Het Stemlokaal op te richten. Ik hoop dat veel mensen het podium weten te vinden!
Ynne Claassen
Al op jonge leeftijd was duidelijk dat ik veel gevoel had voor muziek, en werd ik door mijn ouders aangemoedigd muziek te gaan maken. Ik ben gestart met de blokfluit, en daarna overgestapt naar het klassieke orgel, waarop ik vanaf mijn 9e met veel plezier heb gespeeld. Ook heb ik nog enige jaren gedrumd.
Van oorsprong was ik vooral thuis in de popmuziek, en ben ik rond mijn 18e in bandjes gaan zingen, eerst in Tilburg, waar ik studeerde, daarna in Amsterdam, waar ik nog steeds woon. Tijdens mijn studie Muziekwetenschap ben ik begonnen bij een klassiek koor, en daar heb ik zo ontzettend veel geleerd! Ik was heel enthousiast dat ik mijn stem had gevonden (sopraan), en besloot zanglessen te gaan nemen. Daarna heb ik de koorzang veelvuldig gecombineerd met solozang.
Momenteel heb ik les bij Andrea Wittchen, en zij investeert veel in haar zangers, door niet alleen leerlingenuitvoeringen te organiseren, maar ook (opera)projecten, waarbij bijna complete opera’s, operafragmenten of liederen worden ingestudeerd en uitgevoerd. Een heerlijke leerschool!
Ik ontdekte dat ik het leuk vind om voor publiek te zingen, en daarom was het voor mij geweldig dat ik bij het Stemlokaal terecht kon. Het is spannend, maar geeft heel veel voldoening!
Het Stemlokaal is een warm bad waar je van harte welkom bent, wat je niveau ook is. Ik vind het een eer om mee te werken, en om zelf ook regelmatig te zingen natuurlijk.
Gelukkig omring ik mij ook dagelijks met veel muziek; ik ben werkzaam in de bibliotheek van het Conservatorium van Amsterdam, een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Adviseur: Hetty Gehring
Ik ben zangdocent in Utrecht en geef les volgens het principe van de stromende adem bij het zingen. Deze richting leerde ik bij Margreet Honig en ik haal nog steeds af en toe les bij haar. We praten dan ook over ons prachtige vak, over de rol van de techniek, en over ontroeren. In mijn lespraktijk werk ik met de zangers aan een natuurlijke manier van zingen, die uitgaat van de tekst, en waarbij de ademstroom niet wordt tegengehouden. Zeker zangers die vastgelopen zijn op de ademsteun, of bij wie het zingen zwoegen is geworden, (maar eigenlijk alle zangers) hebben baat bij zingen vanuit de adembeweging.
Al jaren liep ik met de gedachte rond om een Open Podium te starten voor zangers. Ik heb me erover verwonderd waarom Utrecht, een stad waarin zoveel gezongen wordt, zo’n podium niet heeft. Ik ben heel blij en trots dat, samen met ZIMIHC en met een enthousiast team, deze wens nu in vervulling gaat. Eindelijk hoef ik zangers niet meer door te sturen naar elders. Dus: lang leve Het Stemlokaal!
Op deze pagina mogen twee medewerkers van ZIMIHC niet ontbreken, actief bij de oprichting van het Stemlokaal en nog steeds nauw betrokken:
Appie Alferink
Ik ben oprichter en directeur van ZIMIHC. Als cultureel ondernemer startte ik in 1989 met de ondersteuning van Utrechtse kunstenaars bij het opzetten van de eigen organisatie en presentatieplekken. Kunst is onderdeel van het dagelijks leven, en vanuit die gedachte ben ik een van de grondleggers van de “culturele trapveldjes”, dit zijn culturele ontmoetingsplekken in de stadswijken van Utrecht. ZIMIHC theater Stefanus, ZIMIHC theater Zuilen (in het Vorstelijk Complex) en ZIMIHC theater Wittevrouwen zijn voorbeelden van de culturele trapveldjes die door ZIMIHC zijn ontwikkeld.
Daarnaast ben ik onder andere voorzitter van Europa Cantat Utrecht, adviseur van de stichting JeugdCultuurfonds Utrecht, lid van de raad van toezicht van Akoesticum en van de ZomerExpo.
Om de daad bij het woord te voegen ben ik ook nog steeds actief als kunstenaar in de band die aan de wieg stond van de huidige organisatie: ZIMIHC (Zat Ik Maar In Hoog Catharijne). In de oorspronkelijke bezetting is deze band nog steeds op de Nederlandse podia.