Over ons

De gezichten en verhalen van de mensen achter Het Stemlokaal:

V.l.n.r.: Cécile van den Boogaard, Hetty Gehring, Relinde Nefkens, Willem Leyh, Anne-Marie Schillings, Raphael Rijntjes, Wilbert van Els

Organisatie: Cecile van den Boogaard, Raphael Rijntjes, Relinde Nefkens, Wilbert van Els, Willem Leyh

Cécile van den Boogaard

CecileAcht jaar geleden ben ik gestart met klassieke zang. Mirella Reiche, Monique van der Hoeven, Maria Acda en Hetty Gehring zijn de zeer bevlogen zangpedagogen waar ik in Utrecht les van heb mogen krijgen.
 
Ik ervaar de stem in de kunsten als de meest directe vorm om gevoel en emotie te uiten. Na verschillende optredens, workshops en tweemaal deelname aan de Ardingly International Music School in Engeland, weet ik dat door optreden met publiek mijn eigen klank echt kan ‘leven’.
 
Toen Hetty me benaderde om mee te helpen met het opzetten van een Open Podium in Utrecht, stemde ik meteen in. Een podium voor de gedreven klassieke zanger, die nieuwe ervaringen opdoet, en tegelijkertijd de toehoorders kan laten genieten. Mijn ervaring met het organiseren van vele (zeer uiteenlopende) activiteiten komt ook nu goed van pas.

Tot snel horens & ziens bij hét Vocaal Open Podium van Utrecht!

Relinde Nefkens

RelindeMuziek is in mijn leven alom tegenwoordig. Mijn ouders waren enthousiaste amateurs en wij kregen veel mee. In mijn studie muziekwetenschap kwam dat van pas. Ik maakte kennis met de wereld van opera, eigentijdse muziek, wereldmuziek en jazz. Ik zong in de Schola Cantorum bij Jan Boogaarts en raakte verzeild in allerlei projecten en koren.

Pas vrij laat besloot ik mijn zingen serieuzer aan te pakken. Ik nam les bij Hetty Gehring en Carolien Drewes, volgde zomercursussen bij Hester Noyon en Orfeas John Munsey. Dankzij deze professionals kwam ik niet alleen technisch vooruit, maar werd ik mij steeds bewuster welke keuzes muziek en tekst van een zanger vragen. Hoe meer je je bewust wordt, des te beter vertel je je verhaal, zowel muzikaal als emotioneel. Door deze verdieping wordt het genieten van muziek nog intenser en de zoektocht naar de juiste interpretatie nog boeiender.

De laatste fase: uitvoeren voor een publiek, is o zo belangrijk. Want dan pas komen alle elementen samen. Ik was dan ook snel te porren om mee te werken aan Het Stemlokaal!

Raphael Rijntjes

Op mijn 20ste ontdekte ik dat ik kon zingen, toen ik bij het Utrechtse kamerkoor Collegium werd gevraagd. De laatste 10-15 jaar heb ik geen vast koor meer, maar zing ik steeds op projectbasis in veel verschillende koren: Monteverdi Kamerkoor, Venus, Trajecti Voces, Nieuw Bach Ensemble, Amsterdams Bach Ensemble, Ab Novembris. Met zangles van Hetty Gehring heb ik geleerd om mijn stem te ontwikkelen op basis van een natuurlijke ademstroom, een principe dat zo vanzelfsprekend lijkt maar het toch niet altijd is! Ik dirigeer een klein maar serieus huiskamerkoor waar ik veel van het geleerde weer over kan brengen. Sinds kort heb ik een oude droom verwezenlijkt, namelijk zingen in een kwartet (Oculus) dat zich toelegt op oude muziek.

Willem Leyh

Tijdens mijn studententijd ben ik begonnen met zingen bij Annelies van Gerven. Behalve de individuele lessen bij Annelies ging ik ook deelnemen aan wat toen nog Opera-& Musicalklas heette en die alweer vele jaren bekend staat onder de naam Het Zangtheater. Hierin mag ik o.l.v. Annelies en Marjan van Gerven, samen met ca. 33 andere enthousiaste deelnemers, jaarlijks toewerken naar een volwaardige theaterproductie, waarin zang de boventoon voert en de verhaallijn als kapstok dient om een volgend muziekstuk in te luiden. Varierend van klassieke (koor)stukken tot Nederlandstalige kleinkunst, musical, Franse chansons, pop etcetera.

Sinds enige jaren heb ik zangles bij Hetty Gehring. Via Hetty maakte ik kennis met Het Stemlokaal. Eerst als deelnemer, inmiddels ook als bestuurslid. Het is elke keer weer een feest om met het team vrijwilligers een open podium neer te zetten. Dat we daarin slagen blijkt wel uit het feit dat deelnemers graag terugkomen om nieuw repertoire te zingen en er steeds nieuwe deelnemers en toehoorders bijkomen. Telkens weer een veilige, aandachtige omgeving voor de deelnemend zangers (en gastpianisten) bieden, beschouw ik als mijn (onze) belangrijkste missie.

Wilbert van Els

Wilbert 20150407_kIk ben al vroeg met zingen begonnen, als jongenssopraan in een Almelo’s kerkkoor, en al groeiend alle stemsoorten doorlopen. In Utrecht heb ik mijn muzikale opvoeding in het USKO genoten, waar anders. Nog veel andere koren volgden, o.a. Umbellifera en Venus en nu het octet Achtplus en sextet Maat41

Op dit moment heb ik zangles bij Hetty Gehring. Op zangles werk je meestal aan solostukken, en ik vind het zonde dat je, nadat je zo’n lied onder de knie hebt, weer met een ander begint zonder dat je aan anderen laat horen wat je bereikt hebt, hoogstens eens op een leerlingenavond. Daarom was ik ook meteen te porren voor het idee van Hetty om mee Het Stemlokaal op te richten. Ik hoop dat veel mensen het podium weten te vinden!

 

Adviseur: Hetty Gehring

fotohettyIk ben zangdocent in Utrecht en geef les volgens het principe van de stromende adem bij het zingen. Deze richting leerde ik bij Margreet Honig en ik haal nog steeds af en toe les bij haar. We praten dan ook over ons prachtige vak, over de rol van de techniek, en over ontroeren. In mijn lespraktijk werk ik met de zangers aan een natuurlijke manier van zingen, die uitgaat van de tekst, en waarbij de ademstroom niet wordt tegengehouden. Zeker zangers die vastgelopen zijn op de ademsteun, of bij wie het zingen zwoegen is geworden, (maar eigenlijk alle zangers) hebben baat bij zingen vanuit de adembeweging.

Al jaren liep ik met de gedachte rond om een Open Podium te starten voor zangers. Ik heb me erover verwonderd waarom Utrecht, een stad waarin zoveel gezongen wordt, zo’n podium niet heeft. Ik ben heel blij en trots dat, samen met ZIMIHC en met een enthousiast team, deze wens nu in vervulling gaat. Eindelijk hoef ik zangers niet meer door te sturen naar elders. Dus: lang leve Het Stemlokaal!

Op deze pagina mogen twee medewerkers van ZIMIHC niet ontbreken, actief bij de oprichting van het Stemlokaal en nog steeds nauw betrokken:

Marion Haverkamp

Marjon HaverkampIn tegenstelling tot alle andere medewerkers heb ik geen theatrale of muzikale achtergrond. Een vreemde eend in deze bijt dus, waarin ik mij overigens als een vis in het water voel.

Ik denk dat het ongeveer 15 jaar geleden is dat ik op zoek was naar een baan en bij ‘toeval’ in de culturele sector terecht kwam. Geen bewuste keuze voor cultuur, maar al snel kwam ik tot de conclusie dat deze branche simpelweg bij mij past. Hoe mooi kan het zijn! Werkzaam al weer een aantal jaren als locatiecoördinator, eerst bij de ZIMIHC locatie in Zuilen en nu in Wittevrouwen, heb ik een zeer afwisselend takenpakket. Het opstarten van en meewerken aan een project als Het Stemlokaal zie ik als een fantastische uitdaging. Ik verheug me op wat gaat komen en zal zo veel mogelijk bij alle zondagen aanwezig zijn om jullie te kunnen begroeten.

Appie Alferink

Appie Alferink kleinIk ben oprichter en directeur van ZIMIHC. Als cultureel ondernemer startte ik in 1989 met de ondersteuning van Utrechtse kunstenaars bij het opzetten van de eigen organisatie en presentatieplekken. Kunst is onderdeel van het dagelijks leven, en vanuit die gedachte ben ik een van de grondleggers van de “culturele trapveldjes”, dit zijn culturele ontmoetingsplekken in de stadswijken van Utrecht. ZIMIHC theater Stefanus, ZIMIHC theater Zuilen (in het Vorstelijk Complex) en ZIMIHC theater Wittevrouwen zijn voorbeelden van de culturele trapveldjes die door ZIMIHC zijn ontwikkeld.

Daarnaast ben ik onder andere voorzitter van Europa Cantat Utrecht, adviseur van de stichting JeugdCultuurfonds Utrecht, lid van de raad van toezicht van Akoesticum en van de ZomerExpo.

Om de daad bij het woord te voegen ben ik ook nog steeds actief als kunstenaar in de band die aan de wieg stond van de huidige organisatie: ZIMIHC (Zat Ik Maar In Hoog Catharijne). In de oorspronkelijke bezetting is deze band nog steeds op de Nederlandse podia.


Logo Stemlokaal minimaal